Workshop / activiteit

Yara Wiemer


I am Yara Wiemer, 25 years old and working at Kantar as a Research Executive. In 2014 I started the bachelor Interdisciplinary Social Science (then called General Social Science). This bachelor was very broad and gave a lot of choice in different subjects. In the beginning of the bachelor I started taking mostly subjects related to Youth. I noticed that this was not quite it for me and gradually I found out that I was especially curious about why people act as they do. This made me follow an internship (at Duwtje, an agency for behavioral change) and a minor (Social Cognition) in this direction and subsequently also the master Social, Health and Organisational Psychology (graduated in 2019). During this master’s, I started working as an intern at an advertising agency where campaigns are developed based on behavioral science (Open Now). Here I was introduced to the advertising and marketing world and came across research reports from Kantar. Kantar is an international market research company specializing in data, insights and consultancy. Since I knew I really liked doing research, but don’t like research reports that disappear into a library or drawer somewhere – this seemed like the perfect workplace for me. And it turned out that way! I started at Kantar as a trainee. This means that in one year you go through different departments of the company and thus get to know different areas of expertise (non-profit, media, innovation, brand, creation). After my traineeship I continued working in the team that specializes in brand research for many different large (international) brands. So it’s very varied, think of all the big brands you see around you: on the street, in your kitchen cupboards and online. At Kantar it’s certainly not just about conducting research, but mainly about providing data-driven advice to ensure the continued growth of the brand together with the client. And that’s what makes my job so much fun! I’d love to tell you more about it during the CareerNight!

Ik ben Yara Wiemer, 25 jaar en werkzaam bij Kantar als Research Executive. In 2014 ben ik begonnen met de bachelor Interdisciplinaire Sociale Wetenschap (toen nog Algemene Sociale Wetenschappen). Deze bachelor was erg breed en gaf veel keuzevrijheid in verschillende vakken. In het begin van de bachelor ben ik vooral vakken gaan volgen met betrekking tot Jeugd. Ik merkte dat dit het niet helemaal was voor mij en gaandeweg kwam ik erachter dat ik vooral nieuwsgierig was naar waarom mensen doen zoals ze doen. Dit maakte dat ik een stage (bij Duwtje, een bureau voor gedragsverandering) en minor (Sociale Cognitie) in deze richting ben gaan volgen en daaropvolgend ook de master Social, Health and Organisational Psychology (afgestudeerd in 2019) ben gaan doen. Tijdens deze master ben ik als stagiaire aan de slag gegaan bij een reclamebureau waarin campagnes worden ontwikkeld op basis van gedragswetenschap (Open Now). Hier maakte ik kennis met de reclame en marketingwereld en kwam ik in aanraking met onderzoeksrapporten van Kantar. Kantar is een internationaal marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in data, insights en consultancy. Omdat ik wist dat ik onderzoek doen heel leuk vond, maar niet hou van onderzoeken die ergens in een bibliotheek of laatje verdwijnen – leek me dit de perfecte werkplek voor mij. En dat is zo gebleken! Ik ben begonnen bij Kantar als trainee. Dit betekent dat je in een jaar tijd verschillende afdelingen van het bedrijf af gaat en dus kennismaakt met verschillende expertisegebieden (non-profit, media, innovatie, merk, creatie). Na mijn traineeship ben ik in het team blijven werken dat zich specialiseert in merkonderzoek voor veel verschillende grote (internationale) merken. Dat is dus heel gevarieerd, denk hierbij aan alle grote merken die je om je heen ziet: op straat, in je keukenkastjes en online. Het gaat bij Kantar zeker niet enkel om het uitvoeren van het onderzoek, maar juist met name om het geven van data-driven advies om samen met de klant ervoor te zorgen dat het merk verder groeit. En dat maakt mijn werk zo leuk! Ik vertel je er graag meer over tijdens de CareerNight!