Workshop / activiteit

Koen Weide


Ik studeerde van 2007-2011 in Utrecht: eerst een bacheloropleiding Psychologie en toen een masteropleiding Sociale Psychologie. Daarna wilde ik verder studeren. Door nieuwe regelgeving werd dat echter onbetaalbaar, dus was ik opeens tegen wil en dank afgestudeerd. Het waren barre tijden op de arbeidsmarkt: helemaal als je geen idee had wat je wilde doen, natuurlijk. Ik heb toen allerlei beroepen gehad die helemaal niets met mijn opleiding te maken hadden, maar die wel heel leuk waren en waarvan ik veel heb geleerd.

Zo kwam ik in 2014 terecht bij Qompas, uitgever van lesmethodes voor loopbaanoriëntatie (LOB). Na een jaar ging ik me volledig bezighouden met de (door)ontwikkeling van onze lesmethodes. Dat was nieuw terrein, niet alleen voor mij. De lesmethodes waren voorheen projectmatig tot stand gekomen vanuit een team van collega’s met heel andere kerntaken.

Mijn werk is erg gevarieerd en ontwikkelt constant. Eerst schreef ik vooral LOB-opdrachten, online en in werkboeken. Dat doe ik nog steeds wel, maar ik ondersteun daar nu meer de nieuwe(re) collega’s in. Complexe nieuwe toevoegingen doe ik wel zelf. Ik maak bijvoorbeeld persoonlijkheids- en interessevragenlijsten, wat ik erg leuk vind om te doen. Ik ben me daarnaast meer gaan bezighouden met de grote lijnen: welke ontwikkelingen willen we de komende X jaar doorvoeren? Ik schrijf daar plannen voor en doe bescheiden databaseonderzoek naar het gebruik van de methode. Ik ben gek op dat soort data. Mijn voornaamste focus qua ontwikkeling van de methodes ligt daar ook: ik wil leerlingen een persoonlijk LOB-ontwikkelpad aanbieden, met informatie en opdrachten die zich toespitsen op hun situatie.

Het werkveld kent ook veel variatie. Qompas heeft lesmethodes voor alle niveaus, waar jaarlijks tienduizenden nieuwe leerlingen aan beginnen. Er is dus ook veel materiaal voor de meest praktische niveaus van vmbo: een hele uitdaging om te ontwikkelen voor een team van theoretisch opgeleiden! Ontrafelen hoe je zoiets moet aanpakken en die aanpak dan zien slagen geeft veel energie. LOB is ook een bijzonder niche in het onderwijs. Het is geen vak. Er is niet echt iets om te leren, geen ‘goed’ of ‘fout’, je krijgt er geen cijfer voor. We zijn meer bezig om leerlingen aan bepaalde inzichten te helpen en hen te bewegen om zelf actie te ondernemen. Ik vind dat heel interessant. Het zou overigens veel te kort door de bocht zijn om te zeggen dat Sociale Psychologie me hiervoor heeft opgeleid, maar ik merk wel dat ik op een bepaalde manier onderlegd ben om dit werk te doen.