Workshop / activiteit

Judith Weuring


Ik wist al wel vroeg dat ik de kant van de corporate antropologie op wilde. In 2013 heb ik mijn MSc onderzoek uitgevoerd over duurzaamheidsbeleid bij Rabobank International. Ik vond het geweldig om te zien hoe een bank-stam zich verhoudt tot zo’n belangrijk thema. Vervolgens ben ik bij PwC aan de slag gegaan rondom de thema’s sustainability en cultuur & gedrag. Enorm veel geleerd in deze jaren, die ook wel pittig waren. Ik zocht meer vrijheid en ben daarom sinds september mijn eigen onderneming gestart: GREAT COMPANY CULTURE. Hierin breng ik de twee werelden samen: die van de antropologie (een prachtig diepgaand, rijk, en waardetoevoegend vakgebied – en ook soms wat te conceptueel en abstract), en die van de corporate wereld (snel, concreet, daadkrachtig). Wat doe ik als corporate antropoloog: ik breng de bestaande bedrijfscultuur in kaart, maak de gewenste cultuur concreet en help de organisatie de stappen te nemen om de gewenste veranderingen te kunnen realiseren. Wat voor kwaliteiten breng ik daarin mee? Interviewen, empathie, verbinden, objectiviteit, spiegelen, grotere plaatje kunnen overzien, analyseren, en concrete resultaten bereiken. Inspirerende momenten heb ik dagelijks, doordat ik zoveel mensen spreek, thema’s aanraak, verbindingen kan helpen creëren. De corona crisis nu specifiek is ook super inspirerend; bedrijfsculturen reageren daar ontzettend wisselend op – de toegevoegde waarde van ons vakgebied wordt daardoor alleen maar groter.