Logo Universiteit Utrecht

What’s Next?! Explore your future @FSW

Workshop / activiteit

Anne Stevers

De grootste reden voor mijn overstap van orthopedagoog naar basisschooldocent was het feit dat ik als orthopedagoog niet de langdurige relatie met kinderen kon opbouwen die ik wilde. Als groepsleerkracht kan dit wel. Verbinding maken met anderen is voor mij belangrijk en als orthopedagoog kon ik hier gevoelsmatig niet genoeg mijn ei in kwijt. Momenteel sta ik als groepsleerkracht voor groep 3 op een school in Leidsche Rijn (Utrecht). Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin en geniet elke dag van wat ik de kinderen kan bijbrengen en vice versa. Mijn kennis over de lees- en rekenontwikkeling en leerproblemen komt hier goed van pas. Ook het preventief er voor kinderen kunnen zijn (bij psychosociale of leerprobemen) vind ik erg leuk en fijn. Met mijn (ortho)pedagogische kennis en ervaringen kijk ik soms met een andere bril naar leerlingen of situaties, waardoor ik ook van extra waarde ben voor het team. Ik vind het een eer dat ik als juf zo’n groot deel van het leven van kinderen mag uitmaken.
Zoals hierboven beschreven, is verbinding maken een van mijn sterke kanten. Daarnaast heb ik ook veel oog voor het individu, wat met een groep van 30 leerlingen soms best een uitdaging kan zijn. Er moet altijd van alles en schooldagen kunnen voor leerkrachten best hectisch zijn, maar toch krijg ik het voor elkaar om elk kind het gevoel te geven dat hij/zij gezien en gehoord wordt. Daarnaast is goed en snel kunnen schakelen (dus flexibel kunnen zijn) een eigenschap die iedere leerkracht zou moeten hebben. Geen dag is hetzelfde en vaak loopt iets anders dan vooraf bedacht. Als laatste kan ik goed observeren, waardoor ik goed zie wat er speelt in de klas. Kleine ruzies en onenigheden heb ik snel uit de lucht gehaald, omdat ik al snel door hebt dat er überhaupt iets speelt.
Ik vind het inspirerend om te zien met wat voor passie mijn collega’s elke dag weer hun werk doen. Ondanks de druk en alle ‘moetjes’ streeft iedereen, van onderwijsondersteuning naar leerkracht en van IB’er naar directeur, er naar om voor ieder individueel kind kwalitatief onderwijs te bieden waarin ieder wordt uitgedaagd op zijn niveau in een omgeving waarin ze zich veilig voelen. Ik ben er trots op dat ik met zo’n mooie groep mensen mag samenwerken.